Het is een uitdaging om tijdens de dagelijkse gang van zaken te (blijven) checken of we elkaar goed verstaan. Vaak stemmen we tijdens meetings wel af of we met de juiste dingen bezig zijn en hoe het met de planning gaat. Maar het schiet er nog al eens bij in om onszelf ook even af te vragen of we wel het juiste gesprek voeren. Met onszelf. En met elkaar.
Door het vele digitale samenwerken en alle informatie die op ons af komt, worden – vaak onbewust en onbedoeld – ook aannames gedaan. Door onszelf. En door anderen. Neem jij wel eens een moment om er bij stil te staan? En even wat dingen te checken bij een ander voordat je het ‘voor waar aanneemt’?
Door dit regelmatig te doen (zelfs als dit als een ‘lastig gesprek’ voelt), voorkom je dat de drempel steeds hoger wordt om er over in gesprek te gaan. En door zelf het initiatief te nemen in deze situaties, zend je ook de boodschap uit naar anderen dat jij benaderbaar bent voor hen.
Blijf goed naar elkaar luisteren & spreek jezelf uit!